Alternativní stravování zdraví škodlivé! Pravda nebo fikce?

Od : | 0 Komentářů | On : Prosinec 24, 2014 | Kategorie : O zdraví

Vegan?

Od prvních, byť jen nepatrných, změn v jídelníčku, jsem neunikla nesouhlasnému mručení a kroucení hlavou. Stačilo se zmínit o mých pochybnostech vůči prospěšnosti masa a už byl oheň na střeše.

“Maso jíst musíme! Dává nám sílu!”

“Chceš být nemocná? Když nebudeš jíst maso, tak určitě budeš!”

“Bílkoviny! Proboha! Odkud budeš brát bílkoviny?!”

Rozhodně nezůstalo jen u těchto komentářů a po pravdě věřím, že každý vegetarián, vegan či dokonce vitarián má s podobnými moudry dost vlastních zkušeností, takže netřeba opakovat. Jenomže přestože teď, nám ostříleným trávožroutům a králíkům, je většinou všechno jasné, byly dny, kdy jsem nad podobnými výkřiky do tmy vážně uvažovala.

“Opravdu bez masa nepřežiji?”

Každý začátečník má pochybnosti. A těm se bohužel nevyhne, ať už ho k alternativnímu způsobu stravování vede jakkoli chválihodné přesvědčení. Dokud nebude věřit tomu, že to co dělá, mu neubližuje, nikdy se nebude cítit pohodlně. Jistě si můžeme tvrdit, že to děláme pro zvířata, a že jsou pro nás jejich malé nevinné životy přednější než naše vlastní zdraví, ale proč raději nezvolit jistotu. Ono je totiž veganství zdravější, než pojídání živočišných produktů. 

Odvážné prohlášení říkáte? Tak se na to pojďme podívat trochu zblízka.

Argumenty masožravců

Nebudeš mít dostatek živin! (B12, bílkoviny, tiamin, B2, železo a vit. D)

Tento argument patří k jedněm z nejpoužívanějších. A po pravdě mi jeho vyvrácení dalo docela zabrat. Jednoduše a docela ve stručnosti stačí říct, že vegan nemá za žádnou cenu nedostatek bílkovin (soja, tofu, robi, ořechy, čočka,…), tiaminu (kvasnice, brambory, obiloviny, ořechy,…), vitaminu B2 (kvasnice, kakao, ořechy,…), železa (ořechy, luštěniny, obiloviny, broskve, meruňky,…) či vitaminu D (všudypřítomné sluneční záření). Ovšem vitamin B12 – to byl oříšek. Přestože je jeho nedostatek ojedinělý, jestliže ne dokonce vzácný, dělalo mi to starosti. Naštěstí se v dnešní době dělá poměrně vellké množství surovin obohacených o tento vitamin. A pokud vám takové produkty nejsou po chuti, tak se pro klidný spánek určitě vyplatí brát B12 jako potravinový doplněk.

Člověk je masožravec!

Stará písnička! 🙂 Existuje nekonečné množství informací dohledatelných na internetu, které jasně prokazují, že máme blíže k býložravcům než masožravcům. Nemáme dlouhé špičáky vhodné pro trhání masa. Namísto toho jsme se narodili se stoličkami, které potravu drtí a žvýkají. Nevlastníme ostré drápy a trávící soustavu masožravce bychom s tou naší několikanásobně převýšili, stejně jako býložravci.

Zvířata jsou tady od toho, abychom je jedli.

Země je placatá a nesou ji čtyři sloni! Jsme středem vesmíru a Slunce se kolem nás točí! Nezapomeňme také, že jsme v minulosti považovali i některé rasy lidí za méněcenné a určené k tomu, aby nám sloužili. Nemluvě o druhé světové válce, kdy měl člověk zvrácený pocit, že může beztrestně zničit život, statisíce životů.

Zvířata jsou inteligentní bytosti. Ano, žijí si po svém. Ale kdo nám dal právo je po milionech vraždit? Veganství a jemu podobné směry jsou důkazem toho, že se lidé začínají probouzet.

Když nebudeš jíst maso, nebudeš mít sílu.

Myslím, že k tomuto tématu by se mohlo vyjádřit hned několik známých sportovců a celebrit. Mezi některé z nich patři:

  • Jan Müller, Mistr světa v thajském boxu v supertěžké váze
  • Petr Vachler  – producent, scénárista a režisér
  • Helena Houdová – modelka, léčitelka a dnes již vitariánka
  • Václav Schweidler – vícemistr České republiky v thajském boxu
  • Linda Maruščáková – letuška a doktorka psychologie, která se věnuje thajskému boxu a pole dance

Další sportovce a celebrity naleznete zde.

Veganství v těhotenství je nebezpečné!

V tomhle případě chápu strachy nastávajících maminek. Každá znejistí a to vše hlavně kvůli starosti o miminko, které ženě pod srdcem roste. Když se nad tím ale zamyslíme… Veganská strava je bohatá na čerstvou zeleninu a ovoce, tudíž vitamínů má těhotná žena požehnaně. Jediné co bych doporučovala doplňovat je už výše zmíněný vitamin B12 (pokud ho tedy nezískává v dostatečné míře z rostlinné stravy) či podle probíhajícího trimestru jiné vhodné doplňky. V začátcích to bývá například kyselina listová nebo vitamin E. Ty by vám však gynekolog doporučil nezávisle na tom, co jíte.

Bez masa ani nevím co jíst. Nebude mi chutnat!

Nechci nikoho urazit, ale člověk, který něco takového vypustí z pusy, se ani neobtěžoval veganské jídlo ochutnat. Nespočet stránek na internetu dokazuje, že veganské jídlo má úžasné možnosti. V České republice existuje velké množství vegetariánských, veganských a dokonce vitariánských restaurací. A v knihkupectvích není možné projít kolem regálu s kuchařkami a nenarazit na nějakou veganskou. Takže přátelé masožravci, tady už vaříte z vody. 🙂

V zelenině je hodně těžkých kovů, pesticidů a dusičnanů.

I když jíme maso, tak se neobejdeme bez zeleniny na saláty, brambor na přílohu, ovoce do kompotů, na marmelády či jenom tak. Takže pokud máte pocit, že zelenina a ovoce, které kupujete obsahuje hodně škodlivých látek, změňte prodejce. Když nakupujete v obyčejných supermarketech dbejte doma na to, abyste před spotřebou ovoce a zeleninu dobře umyli a pokud jste, co se týče kvality, hodně nároční, neváhejte se obrátit na farmáře, či obchody, které dbají na to, aby mělo jejich zboží odpovídající jakost.

Kromě jiného, zamysleli jste se někdy nad tím, kolik antibiotik, hormonů a jiných jedů obsahuje maso, které vám skončí na talíři?

Alternativní stravování je drahé!

Ano, pokud jste dosud nakupovali jen ty nejlevnější výrobky, potom je dost pravděpodobné, že by se vám veganství prodražilo. Zkuste se ale sami sebe zeptat, co vlastně jíte. Zkontrolujte někdy etikety.

V případě, že se už teď snažíte kupovat kvalitní potraviny, nepoznáte velký rozdíl.

Vegan to má těžší ve společnosti (škola, práce, cestování)

Myslím, že bychom měli přestat hledat problémy tam, kde nejsou. Do školy a do práce můžeme docela snadno připravit chutné svačinky. Pokud nechcete používat mikrovlnou troubu stejně jako já, existují termosky, které udrží jídlo teplé až osm hodin. Uvařte si! Co se týče cestování, většina restaurací bude ochotných vám jídlo přizpůsobit. Stačí se domluvit předem. A když náhodou dojde na nějakou nečekanou návštěvu restaurace, určitě najdete v jídelníčku při nejmenším salát, grilovanou zeleninu nebo hranolky/ brambory. V případě, že jedete na dovolenou, doporučuji buď takovou, kde jsou ochotni ukuchtit něco vegansky, anebo zvolte ubytování s možností vlastního vaření. Každý problém má své řešení. Otázkou je, zda se nám chce hledat.

Share on Facebook0Share on Google+0

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *