B12 neboli kobalamin ve veganské stravě

Od : | 0 Komentářů | On : Leden 6, 2015 | Kategorie : O zdraví

B12?

Většina argumentů, kterých mají masožravci v záloze vždy pěknou zásobu, se týká výživové hodnoty veganské stravy. Co se týče bílkovin, není dávno žádným tajemstvím, že je na ně veganská strava velice bohatá. Jak je to ale s vitaminem B12? Odkud ho získáme?

Z historie

Je už poměrně známo, že v minulosti nebylo s nedostatkem vitaminu B12 mnoho starostí. Lidé žili mnohem blíže přírodě a v důsledku nepříliš důkladně myté zeleniny, získávali vitamin B12 z půdy, která byla často hnojena výkaly hospodářských zvířat. Bohužel to mělo i své stinné stránky – konkrétněji onemocnění z nedostatku hygieny. Tento problém pro nás vyřešily stále přísnější hygienické parametry.

Co je vitamin B12?

Jde o látku, která v těle vzniká docela přirozeně. Vlastně na ni narazíme po celé délce trávicího traktu. Nejvíce se jí však tvoří v části střeva, které se nachází pod kyčelníkem (nejdelší část tenkého střeva). Paradoxně je právě kyčelník místo, kde se vitamin B12 vstřebává, tudíž ho bez velkého užitku vyloučíme z těla ven. Stejně tak to má téměř každý živočich na této planetě. Zvláštní výjimku tvoří přežvýkavci jako žirafy, krávy, ovce, kozy, atp. Těm se tvoří B12 už v bachoru.

B12 nevyrábí ani živočišný, ani rostlinný organismus. Ve skutečnosti jsou jeho původci bakterie. 

Analog vitaminu B12 vs aktivní B12

Vitamin B12 je skutečně široké označení. Aniž by lidé věděli, je mnoho kobalaminů (vitaminů B12) a jsou pojmenovány podle toho,  s jakým prvekem se pojí (kobalt, železo, atd.). Pouze dva kobalaminy patří mezi aktivní formy:

  • Adenosylcobalamin
  • Methylcobalamin

Existují ale i další, které je naše tělo schopno na aktivní proměnit:

  • Cyanocobalamin – často se objevuje v potravinových doplňcích, protože je to jedna z nejstabilnějších forem B12; kyanidová část je opravdu velice nepatrná, takže zdraví neohrožuje; pozor by si měli dát jen ti, kteří jsou na něj citlivý
  • Hydroxocobalamin – je přirozený pro lidský organismus, protože ho sám tvoří a najdeme ho v potravě; mění se na koenzym B12

Podle některých studií je lepší spoléhat spíše na nevařené/nesmažené zdroje B12, protože například v mase, se nachází kobalamin, který při tepelné úpravě ztrácí svou stabilitu.

B12 v mulitvitamínech

Studie společnosti Herbert a spol. (USA,1982) zjistila, že některé vitaminy (B1, B3, C, železo, aj.) mohou B12 ničit. Takže multivitaminy s B12 nesplňují svůj účel. Pokud ovšem nejde o multivitamin, který je možné cucat, žvýkat atp. Takový může být považován za dobrého kandidáta na účinný doplněk stravy, protože se B12 uvolní a vstřebá již v ústech, takže nedojde v žaludku k jeho zničení.

POZOR!

Pokud spoléháte na doplněk stravy, důkladně zkontrolujte etiketu, protože například “B-komplex” vitamin B12 vůbec neobsahuje. Navíc, pokud je výše uvedená studie pravdivá, nebyl by nám B12 v takovém doplňku k užitku, protože by ho rušily jiné B vitaminy.

Lidské tělo si tvoří zásoby

Pokud jste vyrostli na klasické masné stravě, má vaše tělo obrovské zásoby vitaminu B12 uloženy v játrech. Jestliže byste ode dneška nepřijali vitamin B12 v žádné dostupné formě, pravděpodobně by vám bez jakýchkoliv následků vydržel minimálně tři roky. Naše tělo s touto látkou zachází opravdu šetrně.

Nechci brát prášky! Najdu vitamin B12 ve veganské stravě?

Na toto téma existuje mnoho protichůdných informací. Jeden článek tvrdí, že najdete B12 v droždí, klíčcích, ve spirulině a jiných řasách a druhý vám řekne, že se máte spolehnout na fermentované potraviny jako je tempeh, natto či sojové omáčky Shoyu a Tamari. Bohužel žádná ze studií nehovoří ani v tomto případě příliš pozitivně. Navzdory tomu jsou v dnešní době na trhu veganské potraviny obohacené o vitamin B12 (seznam budu průběžně doplňovat):

Samozřejmě pokud nechcete kupovat výše uvedené produkty doplňované o vitamin B12, můžete najít kvalitní zdroj v potravinových doplňcích. Také jde o způsob, díky němuž si budete jistí, že vám B12 nechybí. Co je ve finále jeden potravinový doplněk vůči obrovskému množství prášků, které bere většina lidí, žijících na masné stravě?

K zamyšlení:

Chtěla bych vám položit jednu zajímavou otázku. Kolik lidí, byť jen v jedné nemocnici, najdete s anémií způsobenou nedostatkem vitaminu B12? A kolik lidí má v té samé nemocnici problém s rakovinou, cukrovkou a jinými nemocemi spojenými s konzumací živočišných produktů?

Jak by řekl Doktor McDougall:

Take a moment to compare the possible consequences of your dietary decisions. You could choose to eat lots of B12-rich animal foods and avoid the one-in-a-million chance of developing a reversible anemia and/or even less common, damage to your nervous system.  However, this decision puts you at a one-in-two chance of dying prematurely from a heart attack or stroke; a one-in-seven chance of breast cancer or a one-in-six chance of prostate cancer.  The same thinking results in obesity, diabetes, osteoporosis, constipation, indigestion, and arthritis.  All these conditions caused by a B12-sufficient diet are found in the people you live and work with daily.  How many vegans have you met with B12 deficiency anemia or nervous system damage? I bet not one!

Na chvilku zastavte a srovnejte možné následky vyplývající z volby vašeho jídelníčku. Můžete zvolit živočišné potraviny bohaté na B12 a vyhnout se šanci jedna ku miliónu, že se u vás rozvine nevyléčitelná anémie anebo ještě vzácnější porucha nervového systému. Nicméně vám takové rozhodnutí dává šanci, že jedna ku dvěma zemřete předčasně na infarkt, jedna ku sedmi budete mít rakovinu prsu, nebo jedna ku šesti rakovinu prostaty. Nemluvě o obezitě, cukrovce, osteoporóze, zácpě, špatném trávení a artritidě. Všechny tyto zdravotní stavy, způsobené živočišnou stravou bohatou na B12, jsou zjištěny u lidí, mezi kterými žijete či denně s nimi pracujete. Kolik veganů jste potkali s anemií z nedostatku B12 anebo s poruchou nervového systému? Vsadím se, že žádného!

Více si o B12 můžete přečíst ve článku doktora McDougalla, který přeložili na stránkách Opravdové zdraví. Pokud dáváte přednost anglickému originálu, jděte přímo na McDougallův newsletter.

Rada na závěr

Nedostatek vitaminu B12 se může v dnešní době rozvinout dokonce i u masožravců. Jateční zvířata jsou totiž krmena průmyslově zpracovanou kukuřicí a sójou. Nemluvě o GMO. V případě, že máte strach z nedostatku tohoto vitaminu, nechte si udělat u svého lékaře krevní test. Jestliže se nedostatek skutečně projeví, nemusíte se cítit špatně z toho, že budete brát potravinový doplněk B12. Pokud však vyjdou výsledky pozitivní, neberte B12, dokud to není nutné, protože ve vysokých dávkách, v jakých ho v doplňcích najdeme, by si mohlo vaše tělo snadno odvyknout ho samo vytvářet.

Share on Facebook3Share on Google+1

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *