Brokolice – bourá tradiční představy

Od : | 0 Komentářů | On : Leden 13, 2015 | Kategorie : O zdraví

Brokolice

Jistě znáte záběry z hollywoodských filmů, kde nás neúnavně ujišťují o tom, jak děti nenávidí prakticky cokoliv, co vyrostlo na zahrádce. Brokolice bývá vyzdvihována nejvíce. Proč ale? Jakmile se na takový snímek podívá téměř jakékoliv dítě, automaticky dostane pocit, že musí být brokolice opravdu odporná. Začnou ji odmítat. Vždyť já sama bych jim věřila, kdyby nebylo síly mého vlastního přesvědčení a vůbec faktu, že tento druh zeleniny opravdu miluji. Byla by škoda se jí vyhýbat.

Brokolice pochází z čeledi brukvovité zeleniny. Prakticky je příbuzná kapusty, květáku, zelí a kedlubny. A i když je její původ nejasný, víme, že první její zmínky pochází z Itálie.

Přestože byla brokolice v minulosti celkem známá, nepovažovala se za nic výjimečného. Na její téměř kouzelné účinky se přišlo teprve nedávno. Velkou výhodou je, že roste i v době, kdy jinou zeleninu na zahrádce jen stěží najdeme. Je možné ji sklízet až do prosince.

Brokolice

Citron se může jít zahrabat!

Brokolice obsahuje velké množství vitamínu C. Přesněji jde téměř o 110 mg na 100 g, což znamená více než 150% doporučené denní dávky. Toto množství se udržuje přibližně šest až sedm dní po sklizení. Svým obrovským obsahem vitaminu C bourá tradiční představy. Je totiž nositelem dvojnásobného množství, než má například pomeranč či citron. Paradoxně jsou však citrusové plody pro tento vitamin vyzdvihovány nejvíce.

Pozor na tepelnou či jinou úpravu! Značně se jí obsah vitamínu C snižuje nebo dokonce docela ztrácí. Navzdory tomu však nepřicházíme o jiné látky. Ty už totiž forma zpracování tolik neovlivňuje.

Vysoká nutriční hodnota

Mezi takové patří například beta karoten (provitamin A), který nás zbavuje volných radikálů a slouží tedy jako prevence proti cévním onemocněním, mrtvici a šedému zákalu. Zároveň nás chrání před rakovinou. Podobně působí i sulforafan, kterého najdeme nejvíce právě v brokolici. Jde o antioxidant, pomáhající při detoxikaci lidského organismu. Omezuje výskyt nádorových onemocnění. Snižuje krevní tlak a cholesterol v těle.

Nastávajícím maminkám přijde jistě zajímavé množství kyseliny listové, která má velký význam pro zdařilý vývoj plodu v jeho nejranějších stádiích. Přibližně ve 100 g brokolice naleznete polovinu doporučené denní dávky.

Kromě bohaté zásoby vápníku je brokolice významným zdrojem hořčíku. Ten je potřebný pro správné fungování všech svalů a tvorbu hormonů. Neméně důležité jsou i ostatní minerální látky, mezi které patří draslík, železo, síra, fosfor a selen. Neopomenutelné je i množství vitaminu E a B.

Brokolice je známá značnou zásobou vlákniny. Ta podporuje funkci trávicí soustavy. Její množství se ovšem může stát nevýhodou. Při nadměrné konzumaci způsobuje nadýmání. Tomu se však můžeme vyhnout, jestliže při vaření přidáme trochu kmínu, česneku, bobkového listu či fenyklu.

Brokolice navíc nalezne skvělé využití v redukčních dietách. Obsahuje téměř 90% vody a přesto má neuvěřitelnou nutriční hodnotu. Také podporuje látkovou výměnu ve všech buňkách.

Takže jak vidíte, správně připravená brokolice je pro naše tělo vítaným pohlazením. No a co se týče chuťových buněk… to už závisí na mistru kuchaři.

Recepty s brokolicí

Share on Facebook1Share on Google+0

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *