Přechod na veganství – základní balíček vědomostí

Od : | 0 Komentářů | On : Duben 26, 2015 | Kategorie : O zdraví

Být či nebýt veganem?

Dnešní doba poskytuje více informací, než by si průměrný jedinec mohl přát. Ne vždy jde totiž o zprávy pozitivní. Naopak se odkrývají dosud pečlivě střežená “tajemství”, která se mnozí snaží jednoduše ignorovat. No, a těm, co se rozhodnou konečně zakročit a udělat nějakou změnu k lepšímu, společnost nastražila do cesty hned několik překážek. Já se v tomto článku snažím poskytnout pár tipů na jednoduchý přechod, který usnadní leckterému novopečenému veganovi život.

1. Ujasněte si proč na veganství přecházíte!

Možná vám to bude připadat banální, ale jde o velice důležitý krok. Kromě toho, že vám takový důvod může poskytnout potřebnou motivaci, budete mít jasno při první šťouravé otázce “Proč to jako děláš?” Většina lidí bývá velice netolerantní k jakékoliv odlišnosti. Však to znáte: “Pokud nejsi s námi, jsi proti nám!”

Snadno ve vás vyvolají pochybnosti. Začnete si pokládat otázky “Má to skutečně cenu? Sám stejně nic nezměním. Co když mají pravdu?”

Jestli se tomuto typu krize chcete vyhnout, či alespoň zmírnit a zrychlit její průběh, udělejte si v sobě jasno, vyhledejte potřebné informace a ty nejpalčivější otázky si zodpovězte dřív než s veganstvím vyrazíte s plnou parádou mezi lidi.

2. Jděte na to pomalu!

Chápu. Už se vám na nic nechce čekat. Vždyť venku umírá tolik nevinných zvířat jen kvůli obsahu vašeho talíře. Přesto doporučím, abyste neskákali po hlavě. Při jakékoliv změně jídelníčku, jež by měla při trošce štěstí přetrvat, je důležité nikoli pouze vyřazovat, ale nahrazovat.

Zkuste tedy jako svůj první krok zvolit vegetariánství. Zbavte se masa a tam se prozatím zastavte. Už tak budete mít dost práce. Je totiž na vás, abyste se naučili pracovat s alternativami jako je tofu, robi, tempeh a soja. Ispirovat se můžete recepty na těchto stránkách. 😉

3. Nebojte se zkoušet nové věci!

Stejně jako masný průmysl i veganské firmy dokáží občas vyrobit něco opravdu nepoživatelného. 😀 Takže se nenechte odradit, když v obrovském očekávání koupíte něco, co vypadá naprosto geniálně a po ochutnání vám nezbude nic jiného, než všechno vyhodit do odpadkového koše. I to se může stát.

Držte se toho, co znáte a sem tam přiobjednejte, či kupte něco navíc. Něco, co jste ještě neochutnaly. Pokud se zadaří… Bravo! Opět jste rozšířili jídelníček. Jestliže to dopadne obráceně, nic se neděje, protože jste na onen výrobek nespoléhaly se svým obědem.

Čarodějnické brambory podle Ládi Hrušky na vegan způsob

Naučte se pracovat se zeleninou. Nemějte strach a zkoušejte, zkoušejte, zkoušejte! Veganství se zdá náročné pouze necvičenému oku. Ve finále je takové vaření brnkačka.

4. Sýrů se zbavujte postupně. Jsou extrémně návykové!

Mléko není problém. V dnešní době dokonce i masožravci kolikrát raději zvolí sojové, kokosové či rýžové mléko místo klasického. Jenomže co sýry? Většinou jde o největší překážku při přechodu na veganství, takže není k zahození, když se k tomuto kroku přistupuje obezřetně.

No, a jaká je moje rada?

5. Vaření a pečení bez vajíčka není problém! Zbavte se ho!

Všichni víme, jak je to s chovem slepic ve skutečnosti. Na sluníčko se podívají tak maximálně ty na vašem dvorku. Takže pokud chcete dotáhnout veganský přechod dokonce, měli byste vyškrtnout z jídelníčku i vajíčka. Problém? Proč?

Většina lidí má pocit, že bez vajíčka přijde o oblíbená jídla od omelety až po babiččinu bábovku. Není tomu tak. Existuje již mnoho náhražek za vajíčko. Mezi mé nejoblíbenější patří hraška nebo obyčejné tofu. I nadále tedy můžete obalovat na řízek, péct buchty nebo si udělat omeletu na sváču mezi chleba.

Kuřecí nugetky

Vyzkoušejte:

Možnosti jsou skutečně nekonečné.

6. Vyzkoušejte e-shopy!

Vím. Jsme zvyklý si každé ráno zajít pro čerstvé rohlíky a nějaký ten malý nákup stejně jako to dělaly naše babičky. V klasickém malém obchůdku ale nic moc veganských produktů nenajdeme – pokud nepočítáte zeleninu, ovoce a luštěniny. A i když nepocházíte z velkého města jako je Praha nebo Brno, kde je v současnosti téměř na každém rohu nějaký ten bio obchod, tak není třeba házet flintu do žita.

Sedněte k počítači, ten má v dnešní době téměř každá domácnost, a když ne, vyrazte do knihovny!

E-shopy

Kamenné obchody

V menších městech se prodeje veganských produktů občas ujme nějaký menší obchodník, aniž by to křičel název jeho obchodu. Takže hledejte, zkoumejte a ptejte se. Když bude poptávka, určitě se najde ten, kdo jí rád využije.

7. Pestrá kuchyně je ta nejzdravější!

Stejně jako masožravci i vegani mohou sklouznout k nezdravému stravování. Jak? Stačí když příliš mnoho smažíte, nehlídáte si bílkoviny, či příjem vlákniny, anebo se například přejídáte. Našlo by se toho spoustu. Každopádně nepanikařte, existuje mnoho moudrých knih, kuchařek a internetových stránek s veganskými recepty, na kterých se můžete inspirovat či si nechat poradit.

Rozhodně není k zahození přidat občas do jídelníčku něco z vitariánské (raw) kuchyně.Vegan

Důležité je, aby byl jídelníček skutečně bohatý a pestrý. Takže si nemyslete, že výživovou potřebu těla vyřešíte tím, že si každý den dáte k obědu jeden a ten samý salát. Každá zelenina, každý druh ovoce poskytuje jinou paletu minerálů a vitaminů. Netvrdím, že musíte sledovat jejich hodnoty a studovat tabulky každého produktu, to nikoli, ale střídat je a obměňovat určitě není k zahození.

Nezapomínejte jíst luštěniny. Jsou velice důležité hlavně pro obsah bílkovin a vlákniny! Nemluvě o pohance, která obsahuje opravdu velké množství rutinu!

8. Veganská kuchyně není tak drahá, jak se tvrdí…

Všichni jsme to už slyšeli.

“Nemůžu být vegan, protože na to nemám!”

Řeknu to takhle. Ty nejlevnější produkty na trhu (čočka, fazole, cizrna,…) jsou veganské. 😉

Vždy záleží v jakém stádiu zpracování si výrobek kupujete. Obyčejná soja je to nejlevnější, co můžete z masových alternativ sehnat. Samozřejmě, když se rozhodnete zakoupit např. Ďobáčky, ty už budou dražší, protože jde o sojové nudličky, které jsou nejen uvařené, ale také naložené. Platíte za práci, kterou si s přípravou výrobce dal, což je logické. Nemluvě o tom, že veganské produkty jsou v bio kvalitě.

Navíc uslyšíte pravděpodobně od každého zkušenějšího vegana či vitariána, že se na tuto problematiku nedá dívat takto zjednodušeně. Jakmile totiž přejdete na veganství, po nějaké době detoxikace organismu odpadnou časté nemoci a nachlazení. Zbavíte se velkého množství zdravotních problémů a ušetříte tak za lékaře, léky a nemocenskou. Není tajemstvím, že do tohohle odvětví padá neuvěřitelné množství peněz.

A popravdě, kvalitní jídlo je něco, na čem by se šetřit prostě nemělo.

9. Stravování mimo domov berte v klidu a s nadhledem!

S touhle záležitostí se perou nejen začínající vegani. Ať už ale potřebujete nějaké to jídlo do práce, nebo pro dítko do školy či do školky není to žádný problém. V dnešní době existují vegetariánské školy i školy, a pokud takovou v okolí nemáte, pořád bývá součástí nabízeného jídelníčku jedno vegetariánské jídlo. Pokud chcete být hodně striktní můžete připravovat teplé jídlo do termosky, kterých se prodává v dnešní době velká spousta.

Vyzkoušejte:

  • Esbit – tuto termosku mám doma, je objemnější, ale udrží jídlo až 8 hodin teplé.
  • Aladdin – tuto termosku si kupuji teprve nyní, neozkoušená, ale je uvnitř oddělitelná.

Stejně tak to platí pro vás. Buď si najděte ve svém blízkém okolí veganskou restauraci, popř. vegetariánskou (ty mají většinou k dispozici i veganské pokrmy), anebo si dělejte jídlo do termosky. Vyhnete se tak ohřevu v mikrovlnce, kterou vůbec nedoporučuji, a máte s sebou domácí, poctivě připravené jídlo. Co víc si můžete přát? Nemluvě o tom, že si můžete vyrobit kde jaký salát, či sendvič a na ty stačí obyčejná, plastová krabička.dovolená

S dovolenou je to horší, ale také se to dá řešit. Buď vyrazíte někam, kde si můžete uvařit sami, anebo si domluvte v hotelu, kde budete bydlet, nějaký ten ústupek. Pokud ani jedno není možné, rozhodně bych se necítila zas tak zle, když na okamžik skočíte na vegetariánství. Stresem z toho, co budete jíst, vytváříte kontraproduktivní situaci. Z dovolené byste se vrátili vyčerpaní a to nechcete.

10. Uvolněte se, prosím! 🙂

Veganství není žádná velká věda, je to životní styl, který narozdíl od masožravectví prochází nejen žaludkem, ale také srdcem. Důležitou ingrediencí na cestě k úspěchu je klid. Držím všem veganům palečky!

Share on Facebook3Share on Google+0

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *