S rajčátky k pěkné postavě

Od : | 0 Komentářů | On : Leden 29, 2015 | Kategorie : O zdraví

rajčata

Původ

Rajčata se stala nedílnou součástí našeho jídelníčku, a přestože je pěstujeme i v České republice, mnozí z vás netuší, že jsme tuto plodinu v minulosti neznali. Její semena byla poprvé dopravena z Ameriky Hernandem Cortezem po dobytí aztécké říše (kolem roku 1525). Tímto způsobem se dostalo rajče do Španělska a později i do Itálie, kde se pěstovalo jako okrasná rostlina. Teprve mnohem později se její plody začaly jíst.

V 19. století, německý přírodovědec Alexander von Humboldt, který se rostlinou zabýval, zjistil, že u nás rostla ještě dříve, než ji k nám Cortez přivezl.

Rajčata pro zdraví

Je pravděpodobně zbytečné se dohadovat o tom, zda je rajče ovoce či zelenina. Ne že by se kvůli tomu v minulosti nevedli soudní spory, nás ale zajímá, co rajče ve skutečnosti nabízí.

Rajče sice nemá nijak zvlášť vysoký obsah vitaminu C (cca 25mg na 100g, přičemž denní potřeba je 75mg), ale jsou to právě rajčata, která nám mohou pomoci s jeho doplněním. Proč? Pro většinu lidí není problém jíst rajče syrové. Jelikož víme, že se tepelnou úpravou vitamin C ztrácí, je to veliké plus.

Vitamin C není jediný vitamin, který toto červené jablíčko obsahuje, takže i když se rozhodneme přidat ho do omáčky, polévky nebo jiného jídla, dostane naše tělo slušnou dávku jiných prospěšných látek.

  • vitamin B7 (biotin) – pro zdravé vlasy, pokožku a nehty; podporuje krvetvorbu
  • vitamin B3 (niacin) – proti úzkosti, depresím a nespavosti; pomáhá upravovat hladinu cukru  a podporuje funkci nervového systému
  • vitamin Askvělý pro oči, vidíme díky němu za šera, rozeznáváme barvy; pozitivně působí na spermie a vajíčka a je důležitý pro vývoj plodu
  • tyramin – nezralá rajčata obsahují tyramin, který může citlivým jedincům přivodit přechodné bolesti hlavy; naproti tomu tyramin ve zralých rajčatech nabývá na množství a po jeho konzumaci kladně ovlivňuje naši náladu
  • lykopen – paradoxně pokud rajčata uvaříme, orestujeme, nebo opečeme, sice přijdeme o vitamin C, ale získáme velké množství velice dobře stravitelného lykopenu, který patří k jedněm z nejsilnějších antioxidantů – při pravidelné konzumaci značně snižujeme riziko kardiovaskulárních onemocnění, zbavujeme se cholesterolu v krvi a chráníme pokožku proti škodlivému UV záření.
  • minerální látky jako draslík, železo, vápník, měď, fosfor, kobalt, hořčík, mangan, nikl a mnoho dalších…
  • vláknina

Mezi speciální schopnosti rajčete patří i to, že snižuje dráždivý vliv česneku na trávicí soustavu, anebo dostává do rovnováhy případnou vysokou hladinu vitaminu C.

rajče

S rajčátky k pěkné postavě

Rajčata obsahují 92% vody, takže se shodneme na tom, že jde o velice dietní ovoce/zeleninu. Při pravidelné konzumaci mají močopudné, projímavé a ve finále celkově detoxikační účinky. Rychle zbavují organizmus škodlivých látek a navíc jsou zásadotvorné. Mimo jiné, což jistě potěší každou ženu, pomáhají tělo zbavovat celulitidy. 

Ze zkumavky nebo ze zahrádky?

Pravděpodobně to známe všichni. Ovoce a zelenina na pultech supermarketů doslova září a většinou za to můžeme poděkovat speciálním leštícím přípravkům a chemickým laboratořím. Možná vám toto vědomí není na překážku, jenomže nevýrazná, jestli vůbec nějaká, chuť donutí kde koho přemýšlet.

Pokud máte možnost vždy volte rajčata z vlastní zahrádky, kde dozrávají na sluníčku a rostou poctivě z hlíny.

Jestliže zahradu nemáte, můžete nakoupit v obchodech, které se zaměřují na čerstvou zeleninu a ovoce (bioobchody, Kunratická stodola, farmářské trhy, Delmart,…). Ano, takové obchody bývají dražší, ale dáme raději nějakou tu korunu navíc za kvalitní suroviny, nebo si později připlatíme na lécích, kterými budeme napravovat to, co jsme dříve pokazili?

A pokud se i přesto rozhodnete koupit rajčata v klasickém obchodě, vyberte si rajčata “na větvičce” nebo se stonky, protože tak si můžete být alespoň trochu jistí, že to s nimi není tak hrozné.

Pokud jsou rajčata nedozrálá, nedávejte je do lednice! Chladem by se zastavila jejich schopnost zrát. Nejlépe uděláte, když je necháte v košíčku někde na sluníčku, aby dostali zdravou barvu. 🙂

Tip z vitariánské kuchyně

Pokud máte v úmyslu jíst rajčata syrová (nemluvím nyní o malých sherry rajčátkách), tak při jejich rozpůlení vykrojte bílou část kolem stopky. Je totiž pro naše tělo těžko stravitelná.

Recepty s rajčátky:

Share on Facebook6Share on Google+0

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *