Sója – strašák v poli alternativního stravování

Od : | 0 Komentářů | On : Leden 3, 2015 | Kategorie : O zdraví

Sojové produkty

Určitě jste také slyšeli děsivé zvěsti o negativním dopadu sóji na lidský organismus. Donesli se pravděpodobně ke každému, kdo se začal o svůj jídelníček alespoň trochu zajímat. A mnoho z nás to dokázalo odradit od přechodu na veganství.

“Přeci si do těla nebudu cpát něco takového. To je i to maso zdravější!”

Je snadné utéct při první zdánlivé překážce zpátky do toho, co známe, v čem jsme byli vychovaní a co nám doposud vyhovovalo. Otázka je, zda nám to skutečně i dobře sloužilo. Podívejme se na to z trochu jiné stránky.

Víte, čím je dnes krmeno převážné množství skotu, prasat a drůbeže chovaných na maso? Pro odpověď nemusíme daleko – sójovými boby. A aby toho nebylo málo – většina těchto sójových bobů je GMO – geneticky modifikována.

Mám další otázku. Koukali jste se někdy na složení masných výrobků? Myslím tím například sekanou, párky, salámy atp. Pokud by jste jejich složení alespoň trochu studovali, zjistili byste, že velké procento patří právě sóji. V některých masných produktech dokonce převažuje nad skutečným podílem masa. Jestliže maso jíte, ládujete se sójou horem dolem a kolikrát si to vlastně ani neuvědomujete. Takže podle mého názoru není otázkou, zda sóju jíst, ale v jaké podobě.

Sója pro zdraví

Sója je bohatá na všechny potřebné vitamíny a minerály, nemluvě o důležitých proteinech. Obsahuje provitamín A, vitamíny B1, B2. Jako na zdroj B12 na ni ale nespoléhejte. Mezi minerálními látkami nabízí hořčík, vápník, draslík, fosfor, železo, síru, mangan a měď. Tuky jsou bohatou zásobárnou esenciálních aminokyselin, čímž se jen prokazuje vysoká kvalita bílkoviny v sóji. 

Navzdory přesvědčení běžných spotřebitelů mají sojové boby vyšší podíl vápníku, než kterýkoli mléčný výrobek a je větším zdrojem železa, jak hovězí maso nebo dokonce špenát.

Kam na sóju?

Myslím, že vůbec nemusíme diskutovat o tom, že se v první řadě vyhneme geneticky modifikované sóji. Prodejny zaměřené na zdravou výživu a bio suroviny jsou v České republice na takové úrovni, že by neměl být problém zdravou sóju sehnat. Dokonce i ve velkých supermarketech koupíte potraviny označené symbolem bio či vegan. A pokud jste opravdu nic takového nesehnali, existuje řada on-line obchodů, kde si můžete potřebné suroviny objednat a nechat poslat domů.

Příklad:

Fermentovaná sója

Tento druh sóji je to nejlepší, co můžete ze sójových produktů jíst. Fermentace neboli kvašení je tradiční způsob zpracování, který pochází, stejně jako sója sama, z Činy a je starý dobrých 5.000 let. Existují úsměvné legendy o tom, jak se právě na tento způsob přišlo, a ve stručnosti šlo vlastně ve všech případech o pouhou náhodu.

Do této kategorie můžeme zařadit tyto produkty:

Tempeh – obsahuje vápník, fosfor, železo, hořčík, lecitin, vitamin E a všechny typy vitaminu B. Jde o komplexní, lehce stravitelnou bílkovinu.

Natto – obsahuje probiotika, vápník, vitamin C, hořčík, železo, vitamin B a velice vzácný vitamin K2, který pomáhá ke vstřebávání vápníku – většina lidí má tohoto vitaminu nedostatek.

Miso – obsahuje bílkoviny, dipicoloniovou kyselinu (odvádí z těla těžké kovy), esenciální aminokyseliny, vitamíny a minerály, protirakovinové účinky, snižuje cholesterol a je nízkotučné

Sojová omáčka (Tamari, Shoyu) – vedlejší produkt při výrobě Misa. Tamari je tmavší o něco dražší a obsahuje více vitaminů a stopových prvků než Shoyu. Podporuje trávení a neutralizuje extrémní zásadu či kyselost organismu.

Jinými způsoby zpracovaná sója, ale stále z východu

Mezi další sójové výrobky patří tofu. To není fermentované. Z uvařených sojových bobů lisují mléko, a to pak sráží na tofu, které známe z obchodů. Tofu, stejně jako všechno ze sóji, obsahuje velké množství bílkovin. Navzdory tomu má jen málo tuků a cukrů.  Při konzumaci tofu navíc tělu dodáme fosfor, železo, sodík, draslík, hořčík, vápník, vitamin B a E. 

Jedním z již zmíněných strašáků jsou tzv. fytoestrogeny, a je problém najít na internetu skutečně věrohodný zdroj informací. Fytoestrogeny mají mít podle negativní propagandy zatěžující účinek na hormonální systém člověka. Vědecké studie ale tvrdí opak – fytoestrogeny harmonizují a vyrovnávají.

Jako příklad uvedli, že asijské ženy, kterým nastává doba přechodu, mívají menší zdravotní problémy a návaly horka než ženy ze západu. (Více si o můžete fytoestrogenech přečíst v odkazu v textu výše).

Ostatní produkty ze soji

Sojový nápoj, sojový jogurt, sojová majonéza (sojanéza),…

Tyto produkty jsou stejně jako tofu získávány z lisování uvařených sojových bobů.Obsahují bílkoviny, vitaminy a u jogurtů se můžeme setkat i s živou kulturou Bifidus a Lactobacillus (př. značka Sojade). Do některých nápojů (př. Alpro) se mimo jiné přidává vitamin B12, což je pro vegany velké plus.

Sojové salámy, párky, paštiky,…

Do těchto výrobků se přidává tzv. Okara. Jde o vedlejší produkt (vláknina) zbývající z lisování sojového mléka. Obsah bílkovin je nižší, ale kvalitnější. Tato drť se pak přidává do koláčů při pečení anebo právě při výrobě veganských salámů atp.

Sojové “maso”  (plátky, kostky, nudličky)

Tento druh sóji nebude nikomu neznámý. Jde o levnou náhražku masa a téměř každý ji někdy použil. Výhodou je dlouhá trvanlivost. Bohužel i zde platí, že je lepší volit přírodnější formu zpracování. Sojové maso se vyrábí z odtučněné sojové mouky. To už nám z původních vitaminů a minerálů mnoho nezůstane. Pouze bílkovina a vláknina.

Sojová mouka

Doporučuji se vyhnout. Mouky známe i jiné a rozhodně kvalitnější. A hlavně stejně jako u čehokoliv jiného platí – všeho příliš škodí. Pokud chcete konzumovat sojové výrobky nakombinujte je s jinými dostupnými produkty.

VEGANI POZOR!

Je možné, že na trhu narazíte na sojový granulát s příchutí šunky. Může to vypadat přitažlivě, ale pokud se začtete do obsahu, zjistíte, že přestože je barvivo přírodní, tak není rostlinné. Barvivo s názvem košenila pochází ze samiček hmyzu Dactylopius Coccus.

Share on Facebook0Share on Google+0

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *