Vegan pod lupou výživového poradce – kritika jídelníčku

Od : | 5 komentářů | On : Březen 22, 2015 | Kategorie : O zdraví

vegan pod lupou

Milý vegani, vegetariáni a přátelé masožravci, aby byl veganský jídelníček nejen pestrý, ale také skutečně zdravý, rozhodla jsem se poradit s výživovou poradkyní. Určitě se podělím o každou užitečnou informaci, kterou dostanu, a už teď mám přislíbeno i vyjádření k veganství pro Vegan kuchařku ve formě článku nebo rozhovoru – uvidíme, uvidíme.

Myslím, že je důležité sdělit, že paní Jitka Voldřichová není výsledkem žádného rychlokurzu, které jsou v současnosti tolik populární. Studovala medicínu! Tudíž je na místě říct, že je skutečným profíkem na vše, co se v lidském těle odehrává. Dokonce je mi sympatický i její pohled na alternativní stravování. Přesněji:

To, že já jím všechno, neznamená, že musí jíst všechno i ostatní.

Samozřejmě jsme už v úvodní půlhodince narazily na fascinující témata jako je B12, bílkoviny, omega 3 a dokonce i děti a jejich výživu. Rozhodli jsme se ale, že se pro tuto chvíli zaměříme jen na mě – dospělého vegana. A jelikož plánujeme s manželem miminko, Jitka Voldřichová bude brát ohled i na tuto delikátní situaci.

Myslím, že každý vegan by měl navštívit výživového poradce.

To mi sdělila, hned na začátku. Jaképak, copak, že? Důkladně prozkoumala týdenní jídelníček, který jsem si důsledným sledováním toho, co jím, vytvořila a hrdě, v očekávání nějakého toho “Ach, to je skvělé, vy mě vlastně vůbec nepotřebujete.” jsem své dílo předala.

No a co jsem se dozvěděla? Po pravdě byly mé prohřešky jinde, než jsem předpokládala. Obávala jsem se kritiky dne, kdy jsem na svačinu spořádala pytlík brambůrek. Místo přednášky na téma, jak jsou bramborové lupínky nezdravé, jsem byla otázána:

A kde jsou bílkoviny?

To mě jednoduše pobavilo. 🙂

Kritika jídelníčku

Podle informací, které mi byly podány, má každé jídlo (snídaně, svačina, oběd, svačina, večeře), které si přes den dáme, obsahovat tyto tři složky:

  • Bílkoviny
  • Tuky 
  • Cukry

Přes to nejede vlak! To v jakém poměru se v jídle nachází, už závisí na denní době, zda jste před nebo po cvičení, a tak nějak na celodenní aktivitě.

Další úžasný objev – dopolední svačinka by neměla být větší než snídaně. Ehm, omlouvám se, že do toho takhle skáču, ale vsadím se, že nejsem jediná, kdo po ránu prostě nemá na jídlo chuť. No a když už jsme u těch snídaní, měli byste vědět, že by se měla uskutečnit do půl hodiny po probuzení. Takže si, prosím, přeskládejte priority, protože bychom to skutečně neměli dál takhle ošklivě šidit. 🙂

Zpráva dne!

Tak a teď se něčeho chyťte, protože tahle informace mě málem shodila ze židle. Jitka Voldřichová mi oznámila, že vitamin B12 nakonec přeci jen v droždí najdeme. Ještě to s ní prodiskutuji, ale věřím, že každému veganovi tento fakt udělá velkou radost. O potravinový doplněk méně. 😉

Rada na závěr

Nejsem zastáncem potravinových doplňků, ale existují dva, které doporučuji. Těhotné ženy by měly brát kyselinu listovou a všichni, nejen vegani, ale také masožravci, omegu 3.

Mohlo by vás zajímat:

Vegani pod lupou výživového poradce – plánování jídelníčku

Mobilní aplikace – éčka v potravinách

Share on Facebook0Share on Google+1

Komentář (5)

  1. Příspěvek vložila Renata na 10.4.2015

    Díky za super článek na pokračování. Jak je to s B12? Dozvěděla jste se to při další návštěvě? Tomu, že je v droždí v té podobě, jak ho tělo potřebuje, se mi nechce věřit…

    • Příspěvek vložila Jarmila Stráníková na 10.4.2015

      K tomu jsme se bohužel ještě nedostaly. Máme před sebou ale dalších šest hodin, takže si dělám obroský puntík do kalendáře. Určitě na tohle téma ještě padne řeč.;-)

  2. Příspěvek vložila Jarmila Stráníková na 21.4.2015

    Skrz B12 zkuste kouknout na tento rozhovor (http://www.vegan-kucharka.cz/eva-kavkova-a-tajemstvi-syrove-stravy-rozhovor/). B12 se tam probírá a myslím, že jde o logické a naprosto pochopitelné vysvětlení, jak je to se zdroji tohoto vitaminu.

  3. Příspěvek vložila Zhubnu do jara na 2.1.2016

    můžu zhubnout,když budu 20 minut ráno a 20 minut vecer skakat na trampoline??? dekuji

    • Příspěvek vložila Jarmila Stráníková na 4.1.2016

      Nebudu předstírat, že jsem odborník na výživové poradenství, či trenér, který by vám jistě vhodné cvičení doporučil, ale podle mého názoru je hubnutí hodně komplexní záležitost, pokud nestojíte o tzv. jojo efekt. Jestliže jediný pohyb, do kterého se chcete pouštět je skákání na trampolíně, tak ano, pravděpodobně se trochu zhubnout dá, ale rozhodně nejde o cvičení zatěžující všechny části těla rovnoměrně. Takže Vás dost pravděpodobně budou bolet nohy, budete trochu uřícená, ale pokud chcete vidět zázraky, to asi neuvidíte. Navíc hodně záleží na Vašem jídelníčku a vůbec aktuální váze. Pokud jste veganka, mohu doporučit kontakt na Libušku Pelikánovou (toto jsou její fb stránky: https://www.facebook.com/veganporadenstvi/?fref=ts). Je výživová poradkyně a zabývá se fitness, jakožto veganka. Navíc není nijak drahá a poradí i na dálku. Co se týče vhodného pohybu určitě poradí každý trenér v jakémkoliv fitness centru. Jestliže nestojíte o odborné rady (přeci jen něco stojí), doporučuji se zaměřit nejen na vyvážený a zdravý jídelníček, ale také pohyb, který zatíží celý organismus rovnoměrně (posilujete břicho, nohy, ruce, záda a ještě se protáhnete). Já osobně jsem fanouškem jógy. Pokud ale potřebujete hodně zhubnout určitě bych zkombinovala s jízdou na rotopedu (případně s tou Vaší trampolínou), nebo jiným cvičením, u kterého se jednoduše zapotíte.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *