Vegan pod lupou výživového poradce – plánování jídelníčku

Od : | 1 Komentář | On : Duben 9, 2015 | Kategorie : O zdraví

vegan pod lupou

Tak jsem tedy posbírala odvahu a znovu jsem vyrazila za paní Jitkou Voldřichou (Holmes Place, Smíchovské nádraží). Šlo o první oficiální hodinu.

Už tedy víme, že to s tím veganským jídelníčkem není tak jednoduché. A určitě není k zahození se při nejmenším inspirovat radami někoho, kdo problematice zdravé výživy opravdu rozumí.

Zbytečnost! Před několika lety se říkalo, že se má jíst dokonce i šestkrát denně a do dětí se cpaly tablety fluoridu. Každý to má přece jinak! Každý potřebuje jiné množství minerálů, bílkovin a tak….

I takové názory jsem zaslechla při zmínce své návštěvy u paní Voldřichové. Tito lidé ale netuší, že správný poradce musí jídelníček svému zákazníkovi doslova ušít na míru. No, a právě proto jsme se musely znovu setkat.

Vstoupila jsem do kanceláře, a absolutně nepřipravena, jsem byla během několika minut požádána, abych se vyslékla do spodního prádla. Zmiňuji to, aby se někomu z vás nestalo, že třeba žádné spodní prádlo nebude mít. 🙂

Poradce vás postaví na speciální váhu. Tak získá například tyto údaje:

  • svaly (kg) – počítá i hladké svalstvo, takže není směrodatné
  • svaly na každé končetině zvlášť, tudíž vidíte, zda máte naposilováno rovnoměrně
  • tuk (%)
  • tuk mezi orgány – může být nebezpečný
  • případná demineralizace kostí
  • voda
  • váha

Jakmile jste důkladně zaevidováni (včetně fotografie), máte svoleno se znovu obléknout, a než stačíte docela vychladnout, budete ještě vyzpovídáni.

  • Co rádi jíte?
  • Jaké potraviny nemůžete ani vidět?
  • Jste spíše na sladké nebo na slané snídaně?
  • V kolik vstáváte?
  • V kolik chodíte spát?
  • Jaký typ zaměstnání máte? Fyzicky náročné nebo sedavé?
  • Koukáte hodně do počítače?
  • Kolikrát týdně cvičíte?
  • Jak vypadá váš pitný režim?
  • V kolik jste zvyklý obědvat?
  • Jste schopni jíst studená jídla?
  • Máte nějaké zdravotní problémy? Jaké?

Všechny tyto informace jsou pro výživového poradce velice důležité, a co je hlavní, tak právě díky nim je schopen jídelníček přizpůsobit nejen dle nutričních potřeb konkrétního jedince. Bere tak ohledy i na naše chuťové pohárky.

No, a jak takový jídelníček vlastně vypadá? Upozorňuji, že níže uvedené informace jsou množstevně a obsahově přizpůsobené mému životnímu stylu, takže rozhodně nelze bezmyšlenkovitě kopírovat. Tak nebo tak si myslím, že může být pro mnohé zajímavé nahlédnout do tajů nutričního plánování.

JídelníčekJídelníček je samozřejmě doplněn o průvodní informace ve stylu:

  • Čerstvou zeleninou je míněna jakákoliv zelenina podle chuti. Ale pozor! Když si dáváte mrkev nebo lilek měli byste klasickou gramáž o 50% snížit. U kukuřice a hrášku je to 60 – 70%. Naopak pokud si dáváte nějaký druh salátu, nebojte se přidat. 
  • Cvičte!
  • Koření lze upravit dle chuti a je to dokonce doporučováno, aby nás jídelníček nezačal nudit.
  • Množství je uvedeno vždy v syrovém stavu (př. neuvařená rýže), případně u ovoce či zeleniny byste měli vážit to, co skutečně sníte. Tudíž bez slupek a jadřinců.
  • Semínka – zvolte dle chuti jakákoliv a to samé platí i u oříšků
  • Nikdy nezaměňujte svačinu za večeři, či snídani za svačinu!
  • Nu a jestliže se vám například stane, že vstanete až v době svačiny (té první samozřejmě 😀 ), tak si dáte snídani (bez té se den začít prostě nemůže) a svačinu vynecháte.

Pozitivně mě překvapilo, jak je většina pokrmů jednoduchá na přípravu, i když jde občas o neobvyklé kombinace.

Př. Karbenátek (Sunfood) s rýží

To mě ale nezastavilo. Stále se nemůžu dočkat, až všechno ochutnám a vyzkouším.

Ověřeno! Potvrzeno!

Oběd mezi 11:00 – 13:00 a večeře nejpozději do 18:30! Po sedmé hodině se totiž začíná lidský metabolismus zpomalovat, a v tomto případě nezáleží na tom, jestli jdete spát v devět nebo ve dvě ráno. Ti, co patří mezi noční tvory a skutečně zalézají do postele až po půlnoci, si mohou dopřát svačinku. Ta by ale měla odpovídat pozdní večerní době.

Pokud se o zdravou výživu trochu zajímáte a něco málo jste si o tom už sháněli, možná jste narazili na pojmy pitta, váta a kapha. Jde o slova z ajurvédy, která takto označuje, nejen typy lidí, ale i denní dobu právě podle toho, kdy je tzv. trávicí oheň nejúčinější.

Úplně nejsilnější je doba pitty, která odpovídá času 12:00 – 14:00 hod. Proto by měl být oběd největším jídlem, který si za den dáme. A když to srovnáme s hodinami uvedenými výše, zjistíme, že se o mnoho nelyší.

Rada na závěr:

Nezapomínejte dodržovat pitný režim. Pijte průběžně, nikoli nárazově!

Mohlo by vás zajímat:

Vegan pod lupou výživového poradce – kritika jídelníčku

Vegani vs masožravci – 1. část

Share on Facebook7Share on Google+0

Komentář (1)

  1. Příspěvek vložila Viktor Holas na 5.2.2017

    Pěkný článek, přehledný, stručný. Pokud by někdo hledal inspiraci na veganský jídelníček, doporučuji nahlédnout sem https://www.svobodavsem.cz/vegansky-jidelnicek/
    Je tam vše od A do Z 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *