Vegan pod lupou výživového poradce – závěr

Od : | 0 Komentářů | On : Květen 11, 2015 | Kategorie : O zdraví

vegan pod lupou

Řekněme, že nejsem člověk, který si jen tak nechá kecat do jídelníčku. Každopádně jsem ze zvědavosti podstoupila hodnocení výživového poradce. Myslím, že šlo o dobrou zkušenost, která mě lecčemu naučila. Že bych si ale měla v plánu vážit každý gram toho, co sním, to nepřipadá v úvahu. 🙂 Jaké rady a informace už se mě ale nepustili?

1. Sacharidy, tuky a bílkoviny

V první části Vegana pod lupou zmiňuji nevyváženost jídelníčku. Od okamžiku, kdy jsem byla upozorněna, že každé jídlo, které přes den sníme, by mělo být v tomhle ohledu kompletní, jsem si na to začala dávat větší pozor.

Poměr sacharidů, tuků a bílkovin se mění podle denní doby. Večer je tedy důležité do sebe dostat více bílkovin a méně cukrů, a ráno pro změnu nemusíme šetřit na cukrech, protože nám dodají potřebnou energii. Jiné to je také před a po cvičení. V posilovně svaly zničíš, doma nakrmíš a při spánku je vytváříš. Netuším, kde jsem to četla, ale má to logiku. 😉 Takže to, že někteří po cvičení vůbec nejí, aby náhodou nepřibrali, je rozhodně špatně.

Sacharidy – najdeme například v ovoci, ovesných vločkách, bramborech a rýži

Tuky – sem bezesporu patří avokádo, kvalitní oleje lisované za studena, slunečnicová semínka a mandle, popř. jiné ořechy

ořechy, bílkoviny

Bílkoviny – nejlepším veganským zdrojem je soja a výrobky z ní, určitě zahrňte do jídelníčku luštěniny jako jsou fazole, cizrna a čočka, a v neposlední řadě se dá počítat i se zeleninou, která sice obsahuje bílkovin menší, ovšem nezanedbatelné množství – hrášek, brokolice patří mezi vůdce

Výrobky s velkým obsahem bílkovin:

  • Robi maso
  • Soja (plátky, nudličky, kostky)
  • Klaso – jde o výrobky z obilné bílkoviny (paštiky, pomazánky, sekaná, karbanátky, aj.) Koupíte ve zdravých výživách
  • Tofu –  existuje mnoho značek a druhů, takže musíte vyzkoušet, které vám sedne nejvíce (př. Sunfood, Alnatura, aj.)
  • Seitan
  • Tempeh
  • a mnoho dalších

Na český trh se dostává stále více rostlinných výrobků, které jsou na bílkoviny velice bohaté, takže pokud je zařadíme do jídelníčku, nemusíme se bát jejich nedostatku.

2. 50, 25, 25

Vlastně ani nevím, zda jsem právě tohle slyšela od výživové poradkyně, ale tak nějak to k tomu všechno směřovalo. Z pravidla bychom totiž měli mít na talíři 50% zeleniny, 25% přílohy a 25% bílkoviny. To se mě docela chytlo. Ne, že bych jídlo přesně odměřovala, ale tak nějak od oka se snažím naplnit talíř hlavně čerstvou zeleninou. Sama teď hodně experimentuji a zkouším a ve finále to bude muset zkusit každý po svém. Tak nebo tak jde o jednoduchý návod, jak na to.

Zdravý talíř

3. Dodržujte pitný režim

V tomto případě mám namysli čistou vodu. Je sice fajn si dát sem tam trochu horkého čaje nebo jiného teplého nápoje, ale čistá voda je prostě základ. Má neuvěřitelné detoxikační účinky, pročistí vám ledviny a vaše pleť po ní doslova omládne a září. Takže ať už jdete kamkoliv, láhev vody s sebou! Pokud máte možnost, je samozřejmě lepší voda z kohoutku, ale když už si někde koupíte balenou, nic strašného se nestane. 😉

4. Pravidelný pohyb

Přestože jíme zdravě, hodně pijeme a nepřejídáme se, nezaručí nám to pěknou, pevnou postavu. Sice velice pravděpodobně nějaké to kilo shodíme, ale bříško, stehna a vůbec celé naše tělo zůstane neforemné. Ke zdravému způsobu života patří pravidelné cvičení. Ať už zvolíte jakýkoliv druh pohybu, ujistěte se, že kromě kardia, posilujete i svaly, případně kombinujte cvičení tak, aby byl pohyb vyvážený.

Jóga

Možná jsou mezi vámi ti, kteří se doma ke cvičení jen těžko donutí (stejně jako já 😉 ), v takovém případě doporučuji najít nejbližší fitness centrum, nebo jiné zařízení, ve kterém budete moci navštěvovat lekce dle vaší volby a potřeby. Pokud se chcete pustit do posilování na vlastní pěst, určitě si o tom něco zjistěte, anebo kontaktujte nějakého trenéra, který by vás zasvětil do základů. Ne všechny pohyby, které si pamatujeme ze školních tělocvičen jsou totiž v pořádku.

Na závěr

Ať už děláte v životě cokoliv, je důležité následovat vlastní intuici. Ta vás povede nejlépe.

Mohlo by vás zajímat:

Někteří z vás si možná budou připadat ošizeni o slibovanou informaci, týkající se vitaminu B12. V takovém případě doporučuji pročíst rozhovor, který jsem dělala s vitariánkou Evou Kavkovou. Krásně objasňuje, jak to s vitaminem B12 je. Doufám, že vás její vysvětlení uspokojí stejně jako mě. Já osobně jsem z něj byla nadšená.

Share on Facebook4Share on Google+2

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *